2009. január 10., szombat

Sima és fokhagymás-aszalt paradicsomos bagel

Ma felelevenítettünk egy igen kellemes régi szokást. Bagelt vacsoráztunk. Két évvel ezelőtt a Wegman's-beli bevásárlókörútjainkról mindig egy féltucat bagellel tértünk haza -- ezek közül egyet Flóra általában már útközben befalt. Szerettük a simát, a teljes kiőrlésűt, a hagymásat, a fokhagymásat, a tojásosat, a márványos tetejűt... Többször rám jött már az ingerencia, hogy csináljak ilyen finomságot (vagy vegyek, ha lehet kapni, de a közelünkben lévő egyetlen beszerzési forrás -- a Market Centralban lévő kávézó -- baromi drága), de az elhatározásig csak ma jutottam el. Több receptet is átnéztem, és végül nem hagytam bent reggelig a hűtőben a karikákat, hanem már ma este kisütöttem. S, ha már így alakult, akkor Flóra be is falt belőle egyet. (Én meg kettőt.)

Kellett hozzá fél kiló liszt, egy élesztő fele, összesen 5 teáskanál cukor, 2 és fél deci tej, 5 dkg vaj, 2 tojás, 2 teáskanál só, 4 evőkanál langyos víz, 2 gerezd fokhagyma, 4-5 szárított paradicsom, meg még vaj a tepsi kikenéséhez és liszt a gyurmázáshoz.
A liszt közepébe mélyedést csináltam, belemorzsoltam az élesztőt, hozzáadtam 1 teáskanál cukrot, 4 evőkanál vizet, pici lisztet, és ezeket összekutyultam. Letakartam, 10 percig... kellett volna állnia, de Marci visszaaltatása miatt olyan 25 perc lett ebből. Aztán a tejbe bele a vaj, és addig melegítettem, míg a vaj fel nem olvadt. Az egyik tojásfehérjét a másik tojással összekevertem (a maradék sárga várt a sorára), hozzáadtam a vajas tejet, 2 teáskanál cukrot, 1 teáskanál sót, és az egészet a liszhez öntöttem. Ekkor jött az edzés jobb karra és vállra: dagasztás olyan 10-15 percig. (Persze lehetett volna a kenyérsütőgépben is, talán majd legközelebb.) Eztán cipót fomáztam a tésztából a belisztezett tálban, és egy órán át az előtte kicsit belangyosított sütőben kelesztettem. Aztán két részre osztottam. Az egyik felébe belekevertem az összevágott szárított paradicsomot és az előre kicsit megpirított, felaprított fokhagymát. A másik fele pucér maradt. Tizennégy kis karikát csináltam belőle, és megint keltek olyan 15 percig a langy sütőben. Ezalatt jó nagy lábosban vizet tettem fel 1 teaáskanál sóval, 2 teáskanál cukorral. A vizet felforraltam (közben pedig a sütőt 200 fokra bekapcsoltam), és a gyűrűcskék megmártóztak ebben a fürdőben egy csöppet (tényleg csak egy gyors merítkezés kell, olyan 5-10 mp). Aztán lecsöpögtettem őket, és felsorakoztak a kivajazott tepsin. A félretett tojássárgájával bekentem karikákat. Két részletben sültek meg, adagonként 25-30 perc kellett. És már nagyon várom a reggelit. (Az egyetlen szépséghiba, hogy nem hoztam krémsajtot.)

(Az eredeti recept a tutirecept.hu-ról való.)

Nincsenek megjegyzések: